Washington DC

Gistermorgen weer vroeg op om Washington te verkennen! Zoals iedereen weet is dit de hoofdstad van de Verenigde Staten. DC staat voor District of Columbia ( ja van Columbus) en dit district behoort tot geen enkele staat om welke inmenging dan ook van de staten te voorkomen. Omdat er ook een staat Washington bestaat spreekt men hier over DC als men de stad bedoelt om verwarring te voorkomen. De Trias Politicas ( voor de geinteresseerden onder ons) is hier goed te zien in het ontwerp van de stad.Het Washington Monument ( die obelisk) vormt het middelpunt van een half kruis. Aan het eind in het noorden bevindt zich het witte huis ( de uitvoerende macht) en in het oosten bevindt zich het kapitool ( de wetgevende macht).

Ons hotel ligt niet in DC maar in Virginia, als we de brug oversteken zitten we in DC. Als eerste zochten we weer de metro op net als in New York een prima en goedkoop vervoermiddel want parkeren is hier megaduur. De auto blijft dus de komende dagen in de parkeergarage van het hotel staan! Washington is in 5 wijken ingedeeld en we wilden vandaag beginnen op de Mall. Bij het Smithsonian stapten we uit de metro en het was echt al meteen bloedheet. Op de Mall waren flink wat wegwerkzaamheden bezig dus dat bedierf het uitzicht enigszins helaas. Maar desalnietemin was het geweldig om al deze beroemde gebouwen te zien. In de verte zagen we het Capitool. Vanuit het Capitool worden de Verenigde Staten bestuurd en heel wat presidenten hebben daar op het bordes gestaan. Iedereen kan zich nog wel de beelden op televisie herinneren toen Obama president werd...nou wij stonden nu daar waar al die mensen toen ook stonden. We liepen naar het Capitool en moesten in de rij aansluiten om naar binnen te kunnen. Dit ging gelukkig vlot en na de gebruikelijke security check waren we binnen. Vervolgens sloten we aan in de rij om de tour met een gids te doen...allemaal gratis trouwens...en na een paar minuten zaten we in een zaal waar we een film over het begin van dit land kregen te zien. Eigenlijk volgen we op onze reis de historie van de US...New York waar de Nederlanders aankwamen en dit vervolgens verkochten aan de Engelsen...Philadelphia waar de Onafhankelijkheid werd uitgeroepen en nu Washington waar de regering nu nog zetelt. De gids die we daarna kregen was erg grappig en vertelde veel over de standbeelden en kunst die we in het gebouw tegenkwamen. In de crypte, zoals de volgende ruimte heette, vertelde ze ons dat dat hier niemand begraven lag zoals normaal wel in een crypte. Deze kamer was ontworpen voor George Washington maar zijn familie besloot hem op Mount Vernon te begraven zo'n 10 mijl buiten Washington op hun landgoed wat je tegenwoordig kunt bezoeken. De volgende stop was de Rotunda, de koepel, deze is zo hoog dat het vrijheidsbeeld er makkelijk in zou kunnen staan. Hier hingen nog de originele schilderijen en het was een zeer indrukwekkende ruimte. Iedere overleden president wordt hier opgebaard en soms ook een burger of soldaat als deze iets speciaals heeft gedaan, een zeer grote eer dus voor een Amerikaan. De volgende kamer was een kamer vol met standbeelden van presidenten en andere beroemde personen die hun staat hier vertegenwoordigden. In deze kamer heeft tijdens de inaugeratie Obama met 200 gasten gedineerd. Jeetje zeg wat hebben we de laatste dagen al in de voetsporen gestaan van zoveel beroemde mensen!!!

Intussen was het al middag en verlieten we het Capitool...wat een hitte...Na een stuk pizza en broodje op een foodcourt liepen we een andere wijk in, Penn Quarter, waar we als eerste op zoek gingen naar de National Archives waar de originele onafhankelijkheidsverklaring ligt, de Constitution en de Bill of Rights. Weer de security check en vervolgens naar de zaal waar deze beroemde documenten lagen. Deze werden streng bewaakt maar ook dit was weer zeer indrukwekkend om de handtekening van deze beroemde mensen te zien op het papier. Verder lag hier ook de magna carta, deze dateert uit 1215 en is getekend door de engelse koning waarmee hij zijn macht overdroeg aan het volk. Dit document is het belangrijkste document uit de engelse geschiedenis en dit document heeft wereldwijd invloed gehad op de democratie. Nadat Melvin alle documenten had gelezen

Wink
liepen we weer de hitte tegenmoet.

Onze volgende halte was het Hardrock Cafe.Dit was niet erg indrukwekkend, dus vlug pins kopen en weer verder. Op mijn verlanglijstje stond vervolgens het Old Post Office. Een Neoromaans gebouw dat maar kort als postkantoor gebruikt is ( 1899) omdat het teveel op een kerk zou lijken. Het gebouw zou toen eigenlijk afgebroken worden maar door de grote depressie was er geen geld om dit te doen. Tegenwoordig is het een kantorengebouw met een foodcourt binnenin en kun je nog de toren op en bij de oude bellen. Natuurlijk wilden we wel naar boven met de lift want daarvoor waren we gekomen...het uitzicht op de stad ...ook dit was weer erg mooi.

Inmiddels werd het al langzaam avond en wilden we nog naar het witte huis. Het witte huis was origineel trouwens helemaal niet wit maar had een zandstenen kleur. In de oorlog met de Engelsen hebben deze Washington ingenomen en onder andere het witte huis in brand gestoken. Omdat later de zwarte plekken niet meer van de stenen te krijgen waren hebben ze het wit geverfd over de plekken heen. Na een flink stuk lopen kwamen we aan de achterkant van het witte huis en konden we het op een afstandje bekijken.

Inmiddels waren we helemaal KO en stapten we in de metro richting hotel...we konden geen pap meer zeggen en besloten pizza op de kamer te bestellen...grappig dat ze zelfs in een hotel op de kamer bezorgden! 2 megapizza's waren wel voldoende dachten we...maar we kregen er nog 2 medium bij gratis! Daarna nog even film gekeken, douchen, internetten en naar bed!

Another day in DC

inmiddels was het weer zondag en onze dag begon weer vroeg ( goh lijkt wel een gewoon werkritme!!) Vandaag had iedereen moeite met opstaan en met een beetje vertraging liepen we naar de lobby. Even informeren hoe we het beste bij Arlington Cemetery kwamen waarop we prompt 5 gratis kaartje kregen voor de metro ( andere gasten hadden weekkaartjes gekocht en achtergelaten en ze waren vandaag nog geldig) even een meevaller dus! Bij Arlington aangekomen kochten we kaartjes voor een tour met een treintje want lopen hadden we wel even gehad, hoewel het gelukkig 'maar'30 graden was vandaag. Omdat er ook een gids bij de treintjes zit was ook dit weer erg interessant. Onderweg vertelde ze veel over de graven die we zagen en de eerste stop was bij de graven van de Kennedy's en de eeuwige vlam die Jacky Kennedy heeft aangestoken op het graf van haar man.

Arlington is een militaire begraafplaats waar ook heel wat bekende Amerikanen begraven liggen. 2 Presidenten, astronauten en nog veel meer. De begraafplaats werd in gebruik genomen in 1864 en er vinden ongeveer 25 begrafenissen per dag plaats. Er liggen zo'n 300 000 mensen. Erg bijzonder was onze volgende stop, het graf van de onbekende soldaat. Dit monument bestond uit 4 tombes met onbekende soldaten, 1 voor Vietnam, 1 voor Korea, 1 voor WO I en 1 voor WO II, echter na 10 jaar werd de soldaat uit Vietnam geidentificeerd en overgebracht naar zijn woonplaats. We kwamen net op tijd aan voor de wisseling van de wacht wat met groot respect door vele toeschouwers werd bekeken.

De volgende stop was het huis van Generaal Lee. Deze begraafplaats was namelijk gebouwd op het landgoed van DE generaal uit de burgeroorlog. Een stukje geschiedenis dat we daar van een ranger geleerd hebben:

George Washington had een geadopteerde kleinzoon die een stuk land erfde en er een huis op liet bouwen. Deze man wijdde zijn leven volledig aan de nalatenschap van George Washington en maakte er een soort museum van bovenop de top van de heuvel.Hij kreeg een dochter die later trouwde met..jawel Henry Lee, die toen gouverneur van Virginia was. Lee en zijn vrouw woonden hier 30 jaar lang totdat de oorlog begon en Lee door zowel het Noorden als het Zuiden gevraagd werd om te vechten. Aangezien hij niet tegen Virginia, zijn vaderland, wilde vechten ging hij terug naar het zuiden. De federale regering wilden Lee toen straffen en nam hem het landgoed af en om te voorkomen dat de familie Lee ooit nog terug zou komen liet hij in de tuin een monument maken met bijna 20000 onbekende soldaten hierin. Het begin van de begraafplaats. Dit monument staat er nog altijd en de familie Lee is dus ook nooit meer teruggekeerd. Vanaf deze heuvel heb je een machtig mooi uitzicht over de stad! Het huis van Lee en het Lincoln Memorial zijn op een rechte lijn gebouwd wat de vereniging van het Noorden en het Zuiden symboliseerd en ook de Kennedy's liggen op deze lijn begraven. Uiteraard ligt ook het witte huis op deze lijn!

Erg interessant en ongelooflijk hoeveel graven hier zijn...zover je maar kunt kijken...weer zijn we even stil en onder de indruk!

Inmiddels was het middag en namen we de metro naar het Pentagon 1 halte verder. Hier was weinig te zien en je mocht er ook geen foto's nemen. Er waren maar weinig mensen..het was immers zondag en na een paar minuten hadden we het wel gezien...ook hier heeft 9/11 zijn sporen nagelaten!

Weer de metro in op weg naar alle memorials die we nog wilden zien.We begonnen bij het Washington Monument ( de obelisk ) met de 50 vlaggen eromheen. Na de aardbeving vorig jaar is dit gebouw gesloten en mag je niet meer naar de top. Vervolgens liepen we het pad af...erg mooi aangeplant trouwens...en bekeken we het ene na het andere memorial totdat we bij het Lincoln Memorial aankwamen ( ook bekend uit de film 'night of the museum 2'). Daar was het behoorlijk druk en we hebben een tijdje op de trappen gezeten. Om daar te komen liepen we langs de beroemde vijver van reflectie maar ook deze werd gerenoveerd dus was leeg...erg jammer! Als laatste slenterden we langs de memorials aan de andere kant en namen we de metro richting hotel. Een heerlijke dag zonder pijn aan de voeten! Bij het hotel in de buurt lag een restaurant Ruby Tuesday en omdat we echt nu geen hamburger of pizza meer konden zien zijn we hier gaan zitten en hebben we heerlijk steak, ribjes en zalm gegeten. Naast ons zaten mensen die zich afvroegen waar we vandaan kwamen. We kwamen aan de praat en toen ze hoorden dat wij katholiek waren (!) konden we helemaal niet meer stuk. De oude vriendelijke dame ratelde aan een stuk door en vertelde dat haar man die naast haar zat bij de FBI gewerkt had in het Edgar J Hoover gebouw dat we gisteren gezien hadden. Leuke mensen en de oude man kwam Richard nog een hand geven toen ze weggingen. Als laatste namen we nog een heel slecht toetje...hmmmmm...en terug naar het hotel...onze laatste uurtje in Washington. Bij het hotel aangekomen werkten de roomcards niet meer...vreemd, we hadden toch echt voor 3 nachten betaald....naar de lobby en nieuwe kaartjes gekregen.

Morgen hebben we een lange rit voor de boeg naar de Niagara watervallen en verblijven we 2 nachten in Canada. Washington was een zeer indrukwekkende stad en ook hier hebben we weer zo veel gezien en gedaan!!

En oja...ik ben vanmorgen uit mijn broek gescheurd, voordat jullie dit lezen op de blog van Melvin want de kids vonden het wel hilarisch dat ik de hele dag met een gat in mijn broek heb gelopen

Laughing

Vele groetjes weer voor iedereen thuis!

opa

laat ze maar lachen meid dan ga je maar met je man even naar de winkel en koop je maar een nieuwe misschien krijg je hem wel geschonken

opa

en is richardt uitgeslapen en michelle want ik hoor niks van haar of ze het naar haar zin heeft ze zal wel blij zijn tot nou wAT MEER RUST KRIJGDE GRTJS VAN NUWEL EN CHANEL EN VAN ONS GRTJS PAP

Marian

Wahahahaha ik lach me toch een ongeluk hier, aangezien dat ik heel visueel ben ingesteld.
Maar zeker voor een mooie nieuwe broek te kopen, ik hoop alleen niet dat dat het resultaat was van al die pizza's en hamburgers.
Geweldig al die dingen die jullie in Washington hebben gezien, daar zaten echt wel wat dingen bij van mij gading, maarja misschien ooooooooiiiiiiittttttt
Gr. Marian

sjaak en rieck

wat indrukwekkend allemaal, maar ja een nieuwe broek is nooit weg, gegarandeerd was de stof rot en heeft die gewacht met scheuren tot nu toe, daar zal een broek zeker goedkoper zijn, dus nog een pizza extra.

liefs en groetjes

Paul Hissink

Hallo allemaal,

Ben weer terug uit Zeewolde. Morgen weer werken. Kan jullie blog nu volgen. Roept veel herinneringen op aan onze reis in 2002 toen we een stuk dezelfde route deden. Zeewolde was ook leuk. Prachtig weer gehad en leuke dingen gedaan.

Groetjes Paul.

PS. San, ik zou maar meer broeken kopen of zijn ze niet meer goedkoop bij Wallmart. Ik had meestal na de eerste Wallmart geen nederlandse kleren meer aan..... natuurlijk wel amerikaanse.

Gerry Samson

Hoi Sandra,

Je gaat wel echt in detail, he! Maak je soms aantekeningen tijdens zo'n bezichtiging? Leuk om te lezen. Veel plezier nog!

Groetjes, Gerry

sandra

Hoi allemaal,
Ja die broek die was al oud en nee het zijn nog niet te veel hamburgers...lol...heb eerder een riem nodig met al dat lopen ;)
@Gerry, sommige details blijven hangen en vind ik machtig interessant vandaar....nee aantekeningen maak ik niet maar google en wikipedia zijn ontzettend handig ;)
groetjes!!