Boston, Tea Party & Revolution!

2 dagen geleden zijn we vertrokken uit het mooie Bar Harbor! Het was een lange rit en al snel lag iedereen op de achterbank weer te snurken! Onderweg hebben we nog even gepicknickt en laat in de middag kwamen we aan bij het Best Western hotel in Boston. Tegenover ons hotel lag een Mac Donalds dus dat werd ons avondeten voor die dag. Na het eten hebben we op de kamer geluierd, tv gekeken en achter de laptop gezeten. Gisteren weer vroeg op en na het ontbijt hebben we de gratis shuttle van het hotel naar het centrum genomen, erg handig! Vlak bij het Boston Common werden we afgezet en dat was tevens de start van het Freedom Trail wat vandaag op het programma stond. Boston is de stad met de meeste plekken die gerelateerd zijn aan de revolutie en de roots van de VS. Het Freedom Trail is een wandelroute van zo' n 4 km dwars door de stad die al deze plekken met elkaar verbind en gemarkeerd wordt door een rode lijn op het trottoir of de straat. We startten bij het visitor center op het Boston Common, nadat Chani eerst weer vriendschap had gesloten met een duidelijk overvoedde eekhoorn in het park. Het Boston Common was ook het eerste historisch punt in ons boekje. Dit park was het eerste publieke park in de US en werd in het begin gebruikt om het vee te laten grazen door de Britten. Later kwamen de rebellen er bijelkaar om te protesteren tegen de Britten. In de vorige eeuw hebben er beroemde mensen zoals JF Kennedy, M Luther King en Paus Johannes Paulus toespraken gehouden. Niet de minsten dus! Daarna kwam een memorial wat we even bekeken, foto maken en door.. Het volgende punt lag meteen bij het park en was het State House, waar we naar binnen gingen en een rondleiding kregen van een ranger, weer erg interessant! In het gebouw zetelt de gouverneur en het huis van afgevaardigden en we mochten de vergaderzalen in om even mee te kijken hoe dit ging, de gids heeft me het verschil tussen beiden uitgelegd maar eerlijk gezegd ben ik het weer vergeten...politiek...niet echt mijn ding maar wel heel leuk om mee te maken hier! Na de heerlijke koelte van de airco gingen we weer de hitte in, op naar Park Street Church en de volgende stop de granary burying ground. Deze begraafplaats dateerde al uit 1660 en hier lagen een aantal belangrijke personen begraven, zoals Samuel Adams en Robert Treat Paine, beide namen staan ook op de onafhankelijkheidsverklaring. Vlakbij het graf van Sam Adams zijn ook de slachtoffers van het Boston Massacre begraven, die door de Britten terechtgesteld zijn als straf op de Boston Teaparty. We pakten de rode draad van het verhaal weer op en kwamen bij King's Chapel en the old corner book store waar veel belangrijke documenten tijdens de revolutie zijn gedrukt. Next stop was the old south meeting house waar meer dan 5000 kolonisten in 1773 samen kwamen en het scenario van de Boston Tea Party werd afgesproken. De volgende stop was een van de belangrijkste op de trail, the old state house. Het is tegenwoordig een museum en Melvin en Chani gingen mee met rondleiding met een ranger. Dit gebouw was een groot contrast met de wolkenkrabbers eromheen. Tijdens de kolonisatie zetelden de Britse afgevaardigden hier en later werd de onafhankelijkheidverklaring vanaf het balkon voorgelezen voor het volk van Massachuchetts. Voor dit gebouw heeft ook het Boston Massacre plaatsgevonden. Detail is dat in 1976 Queen Elizabeth II op hetzelfde balkon stond tijdens een staatsbezoek. Volgende haltes waren Faneuil Hall en het Paul Revere House. Paul Revere is na zijn dood bekend geworden door een gedicht en was een van de eerste personen die de Britse schepen zag aankomen tijdens de oorlog en de stad in reed op een geleend paard om de kolonisten te waarschuwen. Hij is het symbool geworden van de stad en je ziet zijn beeltenis overal terugkomen. Daarna volgden weer een kerk en een oude begraafplaats, wat tevens het hoogste punt van de stad was. Het voorlaatste punt was de Uss Constitution wat weer machtig interessant was, maar eerst moesten we weer door een security check...goh wat hadden we dat gemist...en daarna mochten we op het oudste oorlogsschip van de US, gebouwd in opdracht van George Washington, als eerste president in 1774. Dit was echt heel mooi en we mochten ook onderdeks en de kids gingen op de foto met een echte matroos. Naast dit schip lag een oorlogsschip uit WO II, maar daar mocht je niet op. Intussen was het al bijna avond en we besloten terug te lopen naar het centrum en een lekker restaurantje te zoeken. We waren al door de Italiaanse wijk gelopen, de Joodse, de Ierse en Chinatown dus we hadden weer pijn aan de voetjes! De terugweg ging vlugger zonder rode lijn en tientallen stops en we besloten bij het hard rock cafe te gaan eten waar we 's middags ook al waren geweest ( nee geen onderdeel van de trail maar lag gelukkig wel op de route). Na een echte amerikaanse maaltijd inclusief toetje waren we tevreden en gingen we weer op pad door het mooie en gezellige centrum van Boston. Om weer terug naar het hotel te komen moesten we het hotel bellen als we bij het pickup point stonden...nou bellen is natuurlijk geen probleem...maar het pickup point vinden was niet zo eenvoudig. Na een heel stuk lopen ( zover hadden we vanmorgen toch niet gelopen?!) kwamen we aan bij het punt...dachten we...ik belde het hotel, ja ze waren er over 20 minuten. Toch maar even checken of we goed stonden...sh..nee we stonden gewoon helemaal verkeerd...oei even weer hotel bellen! Weer lopen! Pfffff! Uiteindelijk hielpen een aantal mensen ons en raadpleegden google maps en 5 minuten later stonden we op de juiste plek.....dachten we...hotel weer bellen! Ja busje is er over 10 minuten! 40 minuten later...nog geen busje..vreemd dit is toch echt backbay subwaystation?! Weer hotel bellen...oh jullie staan aan de south entrance...hilarisch maar we stonden weer verkeerd! Gelukkig stonden we gewoon aan de verkeerde uitgang en binnendoor stonden we een minuut later wel op de juiste plek waar het busje ons keurig oppikte...volgende keer maar gewoon weer met de auto! In het hotel aangekomen waren we allemaal toe aan een douche en ons bedje! Het was een geweldige dag, met heerlijk weer en veel mooie dingen. Vandaag was uitslaapdag en wel tot 9 uur!!! Na het onbijt gingen we richting shoppingmall! En jongens wat hebben we geluk gehad met plannen. 's Middags regende het namelijk pijpestelen maar wij waren toch lekker binnen! De dames gingen helemaal los in de forever 21 en andere shops en de lading ( en de smile) werd steeds groter! Jemig hoe krijgen we dit allemaal weer mee terug! Gegeten hebben we bij de Johnny Rockets en rond half acht reden we weer richting hotel en werd de buit geshowd! Morgen gaan we al naar de laatste stop van onze reis want aan alles komt een eind, dus ook aan onze reis. Het wordt een korte rit van ongeveer een uurtje naar Cape Cod, maar eerst willen we nog even langs de Apple Store. @ Opa en Marian, ik ben weer bij met bloggen en niet meer zeuren dat ik achter lig! ;-) groetjes en tot de volgende blog!

opa

eindelijk want ik kreeg pijn aan de ogen van je blok te lezen zo kort waren die goed dat melvin en chani er bij waren zo heb ik mijn ogen uit kunnen proberen met lezen en dat nog wel zonder bril maar zo te lezen hebben jullie vijven zich goed geamuseerdt ik hoop dat jullie in dat laatste dorpje waar het om draai dat krijgen te zien waarom het draait de walvissen aan alles komt een eind maar ik ben ook blij als ik jullie woensdagmorgen weer zie gezond en wel dus geniet ervan die laatste dagen grtjs opa

marian

Wie ik???? zeuren???? nee hoor , ik ben alleen heel erg blij dat ik weer een teken van leven van je hoor, buiten de rest van de berichtjes :-D
BTW George Washington leefde in 1774 en niet in 1974 ach het is maar een detail :P

Sandra

oh detail :), ik heb het aangepast!